Celem konferencji było stworzenie płaszczyzny otwartego dialogu na temat kierunków rozwoju edukacji XXI wieku, propagowanie nowych trendów w edukacji oraz prezentacja źródeł finansowania edukacji z funduszy europejskich.
Jak podkreślali uczestnicy spotkania ważne jest, aby szkoła była otwarta. Taka, która sama dzieli się wiedzą i która też chce się uczyć. O konkretnych pomysłach, które można zastosować w otwartych rozwijających się szkołach znalazły się wystąpieniu Piotra Halamy konsultanta ds. elearningu w Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile. Gość specjalny Lesław Tomczak Dyrektor Regionalnego Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu, wygasił wykład pt. „Fundusze europejskie szansą czy zagrożeniem dla edukacji? Natomiast o przywództwie w zarządzaniu szkołą mówiła dr Moniki Kłos, Dziekan Wydziału Gospodarki w Pile i Techniki WSG w Bydgoszczy
- Na naszym pierwszym cyklu spotkań przygotowałam krótki wykład na temat „Przywództwo w zarządzaniu szkołą”- ponieważ z nami spotykają się przywódcy, czyli ci, którzy odgórnie decydują o tym, co w szkołach się dzieje, co powinno się dziać, co powinno się zmieniać. Myślę, że to w naszych szkołach zarządzanie przywódców wygląda dobrze, ale jak wiadomo chcemy, aby to wyglądało jeszcze lepiej. Tutaj maksimum zarządzania jest ciągłe usprawnianie, dlatego idziemy w tym kierunku, jako Uczelnie Wyższe, –czyli te, które zajmują się nauką, – aby pokazać, że zawsze może być lepiej- mówi dr Moniki Kłos, Dziekan Wydziału Gospodarki w Pile i Techniki WSG w Bydgoszczy.
Podczas konferencji Paweł Owsiany - zastępca dyrektora oddziału UAM w Pile omówił projekt edukacyjny „KOŁOBRZESKA 15 - Laboratorium” - Nasze wody – obiekt w realiach społecznych miejscowości”, który jest realizowany w partnerstwie z Zamiejscowym Ośrodkiem Dydaktycznym w Pile, UAM w Poznaniu. Na zajęciach pod okiem dr. Pawła Owsiannego uczniowie biorą pod lupę zasoby hydrologiczne Rezerwatu „Kuźnik" w Pile, a następnie zgłębiają jego tajniki w laboratoriach uczelni.
-Współpraca, Uczelni Wyższych z samorządowcami układa się regularnie i rozwija się. Chcielibyśmy zacieśniać bardziej nasze kontakty, ponieważ samorządy są odpowiedzialne za znaczną część edukacji i są odpowiedzialne za kształtowanie poziomu życia w regionie. Uczelnie są bardzo otwarte na transfer wiedzy, różne gałęzie gospodarki, ale również w sam system edukacji. Dlatego mamy projekty wspólne inspirujące szkoły, nauczycieli, dyrektorów, samorządy do kładzenia nacisku na indywidualne podejście do ucznia tego słabszego i tego zdolnego, aby pozwolić mu rozwijać własne zainteresowania i umożliwić mu drogę samodzielnego rozwoju. Takim jednym wspólnym projektem jest „ Kołobrzeska15-Laboratorium”, który jest skierowany dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych.
Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło, że rok szkolny 2015/2016 będzie "Rokiem otwartej szkoły". Jak mówi Grzegorz Bogacz dyrektor Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile od stycznia 2016 r. zostanie wprowadzone zadanie dotyczące wspomagania szkół i placówek. Aby to zadanie zrealizować potrzebni są partnerzy-, którzy tworzą wiedzę stąd Uczelnie Wyższe i organy prowadzące.
-Zadanie to proces wspomagania, który dotyczy mniej wsparcia indywidualnego nauczycieli a całych zespołów, czyli rad pedagogicznych w szkołach i placówkach. Zadanie to jest realizowane od września i objęliśmy już 40 szkół w pięciu powiatach. Natomiast od stycznia wchodzimy z dalszą propozycją dla szkół i placówek. W Północnej Wielkopolsce jest duże zainteresowanie tym zadaniem- mówi Grzegorz Bogacz dyrektor Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile
Już dziś zapraszamy 28.11.2015 na spotkanie, które będzie poświęcona „otwartej edukacji”, edukacji przyrodniczej oraz nowym technologiom w edukacji - w formie wykładów, posterów i warsztatów. Organizatorzy zapraszają dyrektorów i nauczycieli wszystkich szkół północnej Wielkopolski. Na konferencji zabraknąć nie może rodziców i przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz instytucji edukacyjnych
Organizatorami środowej konferencji było: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile, Zamiejscowy Ośrodek Dydaktyczny w Pile Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza Poznaniu i Wdział Gospodarki i Techniki w Pile Wyższej Szkoły Gospodarki.
Napisz komentarz
Komentarze