Warto przypomnieć, że ranking FRDL opiera się na danych wyłącznie z lat 2022–2024. To oznacza, że oceniane są decyzje budżetowe, inwestycje, projekty infrastrukturalne, środki zewnętrzne i działania rozwojowe i społeczne zaplanowane oraz realizowane w poprzedniej kadencji. Kluczowy budżet 2024 został zaprojektowany przez ówczesne władze, uchwalony przez radę i wykonywany, co ma bezpośrednie odzwierciedlenie w ocenianych wskaźnikach. To właśnie w tych latach zrealizowano lub przygotowano ogromny pakiet inwestycji, które dziś pracują na pozycję miasta.
Wśród nich znalazły się m.in.: modernizacja oczyszczalni ścieków, wymiana kilkunastu kilometrów sieci kanalizacyjnej i wodociągowej, remont wieży ciśnień, budowa domu komunalnego przy ul. Polnej z 15 mieszkaniami, wykonanie ulicy Zamkowej, zagospodarowanie przestrzeni przy Szkole Podstawowej nr 2 wraz z budową boiska, modernizacja Przedszkola nr 2 w ramach Polskiego Ładu, budowa boiska ze sztuczną nawierzchnią i pola kempingowego, tężnia, zielone parki kieszonkowe, inwestycje retencyjne, nowa wypożyczalnia sprzętu wodnego nad Jeziorem Miejskim, pozyskane z Polskiego Ładu środki na modernizację plaży i wodnych atrakcji, w tym zjeżdżalni, budynek Warsztatów Terapii Zajęciowej, a także dokumentacje, które dziś pozwalają na kontynuację rozwoju m.in. modernizacji amfiteatru, rozbudowy basenu, modernizacji lodowiska, koncepcji komunikacji miejskiej, rozbudowy sieci ścieżek rowerowych oraz nowego połączenia drogowego między ul. Domańskiego a Królowej Jadwigi.
To największy program inwestycyjny w historii Złotowa, finansowany z funduszy norweskich, Polskiego Ładu, środków unijnych pozyskanych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, grantów i środków własnych.
Zrzut graficzny relacja prasowej z podpisania umowy Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych

Jego efekty były już widoczne rok temu, gdy miasto zajęło 2. miejsce, i przynoszą rezultaty także teraz, wynosząc Złotów na pozycję lidera.
Dzisiejszy wynik to sukces mieszkańców oraz wszystkich osób, które przez ostatnie lata pracowały nad modernizacją miasta. To również dowód, że strategia „Złotów. Wielkopolskie Zdroje” i odwaga we wprowadzaniu ambitnych projektów rozwojowych budują trwałą przewagę nawet wtedy, gdy realizacja kolejnych etapów przypada już nowym władzom.
Złotów jest dziś liderem, bo w poprzednich latach wykonano ogromną pracę, która nadal przynosi realne, mierzalne efekty.
Na koniec warto postawić pytanie, czy rozsądnym początkiem nowej kadencji było symboliczne „wypalanie” poprzedniego dorobku zaczynając od podstawionego kontenera do zacierania znaku Wielkopolskie Zdroje poprzez nieudany przejściowy 655 Złotów 1370-1925. O zgrozo znakktóry uświetnia i łączy w całosć czasy zaborów i kolejne nieudane próby odzyskania niepodległości. Czy warto było pozbywać się kadry oczywiście z małymi wyjątkami zamiast spokojnego przejęcia i kontynuacji największego programu inwestycyjnego w historii miasta, który właśnie wyniósł Złotów na pozycję lidera w rankingu FRDL za lata 2022–2024.
Od roku miasto żyje kolejnym „nowym otwarciem”, kolejnym znaczkiem i kolejną opowieścią której nie znamy bo nie została zdefiniowana podczas gdy obowiązująca do 2030 roku strategia „Złotów. Wielkopolskie Zdroje” pozostaje ta sama! Uchwalona jeszcze w 2021 roku i wciąż formalnie nieruszona, choć na poziomie wizerunkowym trwa gorączkowe „odcinanie się” od jej autorów. Google zresztą nie ma z tym problemu: po wpisaniu hasła wciąż wyświetla pierwotny, prawidłowy znak, zgodnie z dokumentem strategicznym i jego faktycznym rodowodem.

Na stronie ograniczono się więc do liftingu znaczkiem, który z wielu powodów jest już dziś w odwrocie, co akurat należy uznać za decyzję słuszną. Skopiowana z Piły koncepcja nie niesie ze sobą żadnej treści poza komunikatem o upływie czasu, za to obciążony jest zbędną numerologią i niefortunnym nawiązaniem do świeżego jeszcze przypadku Piły, która wpakowała się w dokładnie tę samą pułapkę, wprowadzając logo „Piła500”. Tamten pomysł błyskawicznie zamienił się w wizerunkową zmorę, a mem z kobietą i pięcioma wypitymi setkami wódki przebił się do świadomości pilan znacznie mocniej niż cała oficjalna narracja wokół nowego znaku. Miasto w porę zrozumiało, że z taką „pięćsetką” dalej się nie da i ostatecznie rozstało się z tym konceptem Złotów właśnie stoi przed identycznym sprzątaniem po „sześćsetpięćdziesiątcepiątce”

Nie zmieniono strategii, nie przyjęto nowej uchwały kierunkowej, za to zmieniono opakowanie. Tymczasem twarde dane GUS i wskaźniki, na których opiera się ranking FRDL, pokazują wyraźnie, że dzisiejszy sukces Złotowa jest efektem decyzji inwestycyjnych, budżetów i projektów z lat 2022–2024 czyli poprzedniej kadencji. Jak długo ten trend się utrzyma, będzie można ocenić dopiero wtedy, gdy burmistrz i rada rzeczywiście przedstawią nową strategię, przyjmą ją uchwałą i wezmą odpowiedzialność za własny, już autorski kierunek rozwoju miasta. Niepokój jest tym większy, że podczas niedawnej sesji radny Krzysztof Koronkiewicz wprost zapytał burmistrza o nową strategię i pomysł na Złotów – odpowiedzi wciąż brak, za to oskarżenia pod adresem krytyków już padły publicznie.









Napisz komentarz
Komentarze