W czasach postępującej informatyzacji, ilość cyberprzestępstw znacząco wzrasta. Świadomość, że nasze rozmowy czy połączenia mogą być przekazywane dalej, jest dla wielu z nas przerażająca, ale staje się też coraz bardziej realna. Oprogramowanie szpiegujące w telefonie jest od lat wykorzystywane przez zazdrosnych mężów, nadopiekuńczych rodziców i firmy detektywistyczne. Jeśli obawiasz się, że również twój telefon jest monitorowany, przeczytaj ten artykuł i sprawdź, jak wykryć podsłuchy telefonów komórkowych.
Szkodliwe oprogramowanie śledzące jest bardzo trudne do wykrycia przez zwykłych użytkowników telefonów. Symptomy zainstalowanego programu śledzącego są tak niecharakterystyczne, że ciężko postawić jakąkolwiek diagnozę na podstawie samego „zachowania” telefonu.
Czym jest podsłuch w telefonie?
Podsłuch w telefonie to nic innego jak precyzyjny program szpiegujący. Zainstalowany program umożliwia podsłuchiwanie rozmów, odczytywanie sms-ów osoby podsłuchiwanej oraz namierzenie jej lokalizacji. Instalacja takiego oprogramowania śledzącego wymaga ze strony szpiega odrobiny czasu i bezpośredniego dostępu do naszego telefonu. Warto więc powziąć środki ostrożności i starać się nie pozostawiać telefonu w miejscach publicznych, ani nie przekazywać go osobom obcym. Traktujmy telefon jak dowód osobisty i miejmy go zawsze przy sobie. Niektóre organy państwowe w toku prowadzonych spraw mają pozwolenie na używanie podsłuchów telefon ów komórkowych. W innym przypadku takie działanie jest nielegalne. Podsłuchy telefonów komórkowych mogą być również instalowane w formie wirusów systemowych, które infekują nasze urządzenie poprzez bluetooth czy wi-fi. Podsłuch może także być zainstalowany poza systemowo, czyli poza urządzeniem, które jest podsłuchiwane. Dzieje się tak w przypadku przechwytywania połączenia przez urządzenie pośrednie pomiędzy telefonem a stacją przekaźnikową.
Jak wykryć podsłuchy telefonów komórkowych?
Metod wykrywania podsłuchów jest wiele, natomiast z poziomu zwykłego użytkownika ciężko o bezwzględne przesłanki wskazujące na istniejący podsłuch. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na wszelkie nieuzasadnione zmiany w sposobie „zachowania” naszego sprzętu. Za takie zmiany należy uznać przede wszystkim szybsze niż dotychczas rozładowywanie baterii, dziwne szumy w słuchawce czy przerywane połączenia. Do refleksji powinien nas skłonić również pojawiający się podczas rozmów pogłos.
Warto jednak mieć świadomość, że podobne objawy mogą być wywołane zużyciem naszego sprzętu lub problemami z siecią, przez którą przepływa połączenie. Najlepszą metodą wydaje się konsultacja ze specjalistą, który wykorzystując odpowiednie programy antyszpiegowskie będzie w stanie stwierdzić, czy nasze rozmowy są monitorowane. Na rynku jest wiele dostępnych wykrywaczy podsłuchów. Najczęściej wykrywają one nie tylko podsłuchy telefonów komórkowych, ale również kamery.
Jak chronić się przed podsłuchem?
Sposobów jest kilka. Przede wszystkim trzeba pamiętać o złotej zasadzie mówiącej „lepiej zapobiegać niż leczyć”, dlatego podstawą użytkowania każdego urządzenia powinien być program antywirusowy i firewall. Bardziej zaawansowane rozwiązania to zakup telefonu szyfrującego lub systemu przeciwpodsłuchowego, który działa poprzez emisję zakłóceń akustycznych. Poza Polską warto zdecydować się na dynamiczne oznakowanie procesora (w Polsce ze względów prawnych nie jest to możliwe) oraz zainwestować w moduł zmiany głosu. Nasz telefon i głos staną się niemożliwe do zidentyfikowania. Sprawdź czym jest profesjonalna pluskwa podsłuchowa – być może będzie ona przydatna w Twojej sytuacji.