Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 5 maja 2024 21:33
Przeczytaj!
Reklama

Jest szansa na uratowanie przed zniszczeniem Parowozowni w Pile

Podziel się
Oceń

Od kilku lat Gmina Piła oraz Prezydent Miasta Piotr Głowski zabiegają o uratowanie zespołu obiektów parowozowni w Pile. Dzięki dotychczasowym działaniom parowozownia została wpisana na listę zabytków. Trwały też intensywne poszukiwania inwestorów oraz zewnętrznych źródeł finansowania.

Gmina Piła, w porozumieniu z PKP S.A. oraz Fundacją Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska z Wrocławia, zgłosiła na początku sierpnia b.r. do Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Wielkopolskiego – jako zadanie priorytetowe w sektorze kultury – przedsięwzięcie o nazwie „Muzeum Historii Kolejnictwa w Pile, na terenie zabytkowego Zespołu Stacji Kolejowej w Pile”. Wniosek ten został przygotowany w bardzo krótkim czasie i złożony do Marszałka Województwa Wielkopolskiego.

Projekt oznacza szansę na uratowanie przed zniszczeniem unikatowych w skali kraju i Europy zabytków techniki kolejowej. Może także istotnie wpłynąć na rozwój turystyki w regionie.  Zgodnie z planami Gminy i Fundacji, po wyremontowaniu parowozowni, mogłoby tam powstać – Muzeum Historii Kolejnictwa w Pile.

Podmiotem odpowiedzialnym za realizację przedsięwzięcia byłaby Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska z Wrocławia.

Orientacyjny całkowity koszt inwestycji to 9 milionów złotych – z czego 85% miałoby zostać sfinansowane z dotacji EFRR w ramach POiŚ, a 15% w z wkładu własnego Fundacji.  Projekt przewiduje ścisłą współpracę Muzeum Historii Kolejnictwa w Pile z Muzeum w Jaworzynie Śląskiej.

Uchwałą nr 2525/2016 Zarządu Województwa Wielkopolskiego z 25 sierpnia 2016 roku w sprawie ustalenia wykazu projektów w ramach VIII osi priorytetowej „Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 pilski projekt został zarekomendowany do realizacji w ramach Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Wielkopolskiego.

Łącznie w ramach Kontraktu zgłoszonych zostało 25 projektów . 15 z nich  - w tym projekt z Piły - zostało przekazanych do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kolejnym etapem będzie weryfikacja projektów przez stronę rządową.

„ Liczymy bardzo na PKP , że będzie dalej lobbować, aby ten wniosek – jeden z piętnastu, został zaakceptowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego” – powiedział na konferencji prasowej prezydent Piotr Głowski.

W konferencji prasowej uczestniczył również Michał Beim, członek zarządu PKP S.A. -  Bardzo nas cieszy możliwość współpracy z samorządami na rzecz dziedzictwa kulturowego kolei. Pilska parowozownia jest jedną z nielicznych w Europie parowozowni okrągłych, zachowanych w oryginalnym kształcie. Od połowy lat 90. obiekt był nieużytkowany i niszczał. Wpisanie do Kontraktu Terytorialnego Województwa Wielkopolskiego projektu stworzenia Muzeum Historii Kolejnictwa na terenie parowozowni otwiera jej możliwość na drugie życie – mówi Michał Beim, Muzeum wpisuje się też w strategię turystyczną subregionu pilskiego. W gminie Białośliwie na trasie wąskotorowej Wyrzyskiej Kolei Dojazdowej odbywają się weekendowe kursy pociągów turystycznych”.

Jeżeli wniosek zyska akceptację strony rządowej będzie można rozpocząć procedurę przekazania parowozowni przez PKP S.A. na rzecz Gminy Piła. Kolejnym krokiem byłoby utworzenie muzeum, co spoczywałoby w gestii Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska z Wrocławia.

 


Napisz komentarz
Komentarze
zachmurzenie małe

Temperatura: 15°CMiasto: Złotów

Ciśnienie: 1007 hPa
Wiatr: 11 km/h

ReklamaMarcin Porzucek - Poseł na Sejm RP
Reklama
News will be here
Reklama