Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD) to mechanizm, który wspiera finansowanie budowy, przebudowy i remontów dróg powiatowych i gminnych w całej Polsce. Samorządy składają wnioski o dofinansowanie do wojewody, a środki są przyznawane w trybie konkursowym – wnioski oceniane są według kryteriów określonych w ustawie, z uwzględnieniem m.in. potrzeby poprawy bezpieczeństwa ruchu i dostępności transportowej. Wysokość dofinansowania zależy od dochodu danej jednostki samorządowej – im niższy, tym większa możliwa kwota wsparcia, dochodząca nawet do 80% wartości inwestycji. Ostateczne zatwierdzenie listy zadań do realizacji należy do Prezesa Rady Ministrów, który ma prawo dokonywać zmian w ramach specjalnej rezerwy.
Czy motywowano brak wsparcia dla powiatu złotowskiego? Analizując litstę można dojść do przekonania, że powiat został już tak dobrze zadbany w poprzednich kadencjach, iż wsparcie jest mu zbędne. W praktyce niestety przerwanie procesu budowy i szczególnie remontowego dróg grozi degradacją istniejącej sieci, ruch i warunki atmosferyczne szybko pogarszają stan nawierzchni. Uprawnione wydaje się także pytanie, czy nasi reprezentanci nie zapomnieli o wyraźnie złożonych obietnicach w zakresie modernizacji dróg. Może to także być nowy trend ekologiczny – aby już nie wozić masy bitumicznej na złotowskie drogi? Bez względu na interpretacje, liczby nie kłamią: zero złotych dofinansowania mówi wszystko o wysiłku, jaki włożono w poprawę bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców Złotowszczyzny.
W 2025 roku na inwestycje drogowe w województwie wielkopolskim przeznaczono łącznie 232 mln zł, po 116 mln zł na zadania powiatowe i gminne.
Największe przykładowe dofinansowania dla powiatów:
- Powiat Poznański – budowa obwodnicy Miasta Swarzędza: 15,6 mln zł (w tym 6,3 mln zł na 2025)
- Powiat Czarnkowsko-Trzcianecki – rozbudowa drogi Trzcianka – Biała: 13,5 mln zł (w tym 5,2 mln zł na 2025)
Inne powiaty i gminy województwa wielkopolskiego:
- 116 mln zł przeznaczono na zadania powiatowe (czyli inwestycje realizowane przez powiaty na drogach powiatowych),
- oraz 116 mln zł na zadania gminne (czyli inwestycje realizowane przez gminy na drogach gminnych).
Wykaz dofinansowań w 2025 roku – Powiat Złotowski:
- Środki rządowe z RFRD: 0 zł
- Liczba zadań z dofinansowaniem: 0
Poprzednie lata pokazały, że inwestycje realizowane w powiecie były możliwe dzięki skutecznym wnioskom; przykładowo:
- Przebudowa dróg powiatowych: ponad 3,4 mln zł dofinansowania (2023)
- Przebudowa ul. Brzozowej w Złotowie: 783 804 zł dofinansowania (2023)
Przebudowa odcinka Czajcze – Buntowo: wartość zadania ponad 5,2 mln zł – część finansowana również w ramach rządowych środków w poprzednich latach
W ramach rezerwy subwencji ogólnej (15 272 737 zł):
- Powiat Poznański – wzmocnienie mostu w m. Czapury (747 066 zł)
- Powiat Gostyński – przebudowa mostu Rokosowo – Pudliszki (584 878 zł)
- Powiat Kępiński – rozbudowa drogi Grębanin – Kolonia II (1 276 708 zł)
- Powiat Obornicki – most na rzece Wełna w m. Wełna (2 051 441 zł)
- Powiat Koniński – remont ul. Przemysłowej (1 800 029 zł)
- Poznań – budowa skrzyżowania bezkolizyjnego na ul. Lutyckiej (5 487 917 zł)
Urząd Marszałkowski – rozbudowa drogi woj. nr 242 w Wyrzysku (3 324 698 zł)
Z rezerwy budżetowej (6 633 066 zł):
- Powiat Kaliski – droga w Zbiersku Cukrowni (1 416 481 zł)
- Powiat Kolski – ul. Przemysłowa w Kole (1 558 129 zł)
- Powiat Rawicki – odcinek Białykał (1 628 167 zł)
Kalisz – ul. Podmiejska, etap II (2 030 289 zł)
Z budżetu państwa trafi też ponad 21 064 667 zł na realizację siedmiu kolejnych inwestycji w gminach:
- Swarzędz – budowa ul. Greckiej i Irlandzkiej w Zalasewie (3 237 013 zł)
- Gmina Czempiń – remont ul. Kuczmierowicza (3 212 599 zł)
- Gmina Władysławów – droga dojazdowa w Russocicach (1 721 228 zł)
- Gmina Grodziec – przebudowa drogi Grodziec – Stare Grądy (7 008 189 zł)
- Gmina Oborniki – nowa droga łącząca ul. Kowanowską z DK11 (1 191 156 zł)
- Gmina Zbąszyń – ul. Boiskowa w Nądni (962 831 zł)
- Kaczory – ul. Pilska, Jasna i Polna (3 731 649 zł)
W obecnym roku pozostaje symboliczne „mamy to – mamy zero”. To nie tylko cios w poczucie bezpieczeństwa mieszkańców, ale i sygnał, że bez konsekwentnego wsparcia nie da się utrzymać dobrych dróg na lata. Bo zaniedbanie infrastruktury i wstrzymanie remontów oznacza powrót do punktu wyjścia – do dziur i braku komfortu komunikacyjnego, na co społeczność złotowska nie zasłużyła.
Napisz komentarz
Komentarze