Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 26 października 2025 07:29
Reklama

„Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość”

Podziel się
Oceń

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pile informuje, że 26 stycznia 2017r. ruszyła nowa Kampania społeczna pod hasłem „Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość”. Kampania realizowana jest przez Główny Inspektorat Sanitarny w ramach Projektu „Profilaktyczny program w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych”. Projekt współfinansowany jest przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.

Czy wiesz, jak Cię widzą inni na melanżu…? – pyta nastolatków Główny Inspektorat Sanitarny

Piękne, atrakcyjne nimfy w zderzeniu z brudnym przejściem podziemnym… Plastikowy kasownik zamiast czułego kochanka… Raperskie flow w kontraście do żenującego bełkotu. W ten innowacyjny sposób Główny Inspektorat Sanitarny chce zwrócić uwagę młodzieży na negatywne skutki korzystania z używek. Właśnie wystartowała ogólnopolska kampania „Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość”.  

Celem projektu jest uświadomienie młodzieży zagrożeń wynikających z uzależnienia od różnych substancji, pokazanie negatywnych skutków korzystania z używek oraz promocja zdrowego stylu życia.

Jak wynika z przeprowadzonych w styczniu 2017 roku badań 90% polskich nastolatków ma za sobą pierwsze doświadczenia z alkoholem, dwie trzecie paliło przynajmniej raz w swoim życiu papierosy, a co trzeci marihuanę i substancje podobne[]. Jednocześnie co drugi nastolatek żałuje swojego zachowania w trakcie imprezy[ Ibidem.].

„Badania te pokazują, jak istotne jest podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych  do młodzieży. Szukaliśmy sposobu na przekonanie nastolatków, że używki mogą być nie tylko groźne, ale wpływają na ich wizerunek w grupie rówieśniczej – mówi Marcin Bombrych, Dyrektor Generalny Głównego Inspektoratu Sanitarnego. – „Pokazujemy nastolatkom, że wyobrażenia związane z oddziaływaniem używek na organizm i wizerunek towarzyski, w zderzeniu z rzeczywistością bywają rozczarowujące, a ich zachowanie pod wpływem tych substancji często jest żenujące. Przede wszystkim chcemy przemówić do wyobraźni młodzieży, pozostawiając ich z refleksją, a nie gotową tezą” – dodaje.

W ramach kampanii powstało 10 spotów video. Zobaczymy w nich skrajnie kontrastowe obrazy, pokazujące, jak rzeczywistość bezwzględnie weryfikuje oczekiwania wobec używek. W jednym z nich dziewczyna wciąga do nosa proszek, zakłada słuchawki, tańczy, wzbudza zachwyt wśród przechodniów. Chwilę później widzimy tę samą dziewczynę, zamroczoną działaniem narkotyku, która wije się w niekontrolowany sposób. Która wizja jest prawdziwa? Czy chcecie znaleźć się w takiej sytuacji? Kampania pozostawia te pytania otwarte i skłania do refleksji.

Dodatkowo powstała również strona internetowa www.melanz.tv. Jej głównym elementem jest test „Jakim typem melanżowicza jesteś?” utrzymany w konwencji popularnych quizów wiedzowo-rozrywkowych. Zarówno pytania, jak i wynik testu, mimo że pisane lekkim językiem, dają badanemu wiedzę o działaniu poszczególnych używek i negatywnych skutkach ich używania. Dodatkowo na stronie kampanii młodzież znajdzie rozszerzone informacje na temat alkoholu i substancji psychoaktywnych oraz listę kontaktów do organizacji zajmujących się profilaktyką uzależnień.

W ramach kampanii zaplanowano również szereg działań dodatkowych, m.in. współpracę z influencerami oraz produkcję limitowanej linii odzieży. Kampania „Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość” jest adresowana także do rodziców, opiekunów i pedagogów, dla których przygotowano serię artykułów pomagających m.in. zrozumieć, jak rozmawiać z nastolatkami o używkach oraz jak rozpoznać pierwsze oznaki uzależnienia. Kampania potrwa do końca marca 2017 r. Projekt jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi członkami Unii Europejskiej. Partnerem merytorycznym kampanii jest Fundacja Edukacji Społecznej. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.melanz.tv.

Wykaz 10 spotów video

podzielonych w zależności od rodzajów używek i oczekiwań wobec nich oraz kluczowego czynnika demograficznego – płci

„Amfetamina – oczekiwania vs. rzeczywistość” : https://youtu.be/F6V-KhIVws8 

„Amfa – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/uMd_kHxO5Co 

„Grzyby – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/ur0qwaNb_54 

„LSD – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/ODLJ2abgqGQ 

„Blanty – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/ANtzVtbzoq0 

„Zioło – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/uJtvX1ZbZRE 

„Browar – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/W2NZtJgkoHE 

„Wóda – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/NuzWEeVQyGk 

„Fajki – oczekiwania vs. rzeczywistość”: https://youtu.be/a64Ac7Ruq_U 

„Szlugi – oczekiwania vs. rzeczywistość”:  https://youtu.be/_SrLgQ6zcBI

 


Napisz komentarz

Komentarze

zachmurzenie duże

Temperatura: 7°C Miasto: Złotów

Ciśnienie: 997 hPa
Wiatr: 22 km/h

ReklamaMarcin Porzucek - Poseł na Sejm RP
KOMENTARZE
Autor komentarza: do wyżejTreść komentarza: Ukry podpalacze won. Spiepszaj dziadu.Data dodania komentarza: 25.10.2025, 16:27Źródło komentarza: Siedmiu krasnoludków i przypadek zagubionego zaproszeniaAutor komentarza: UweturaTreść komentarza: Ryżydło germańskie właśnie ogłasza pożarcie koalicjantów. Chojownia jeszcze poza żołądkiem germana.Data dodania komentarza: 25.10.2025, 12:20Źródło komentarza: Siedmiu krasnoludków i przypadek zagubionego zaproszeniaAutor komentarza: BłeeeeTreść komentarza: Kłamiesz, wiesz o tymData dodania komentarza: 21.10.2025, 00:59Źródło komentarza: Czas agonii dla polskiego rolnictwa i przemysłu.Autor komentarza: 1943Treść komentarza: Postrzelał a potem do niego ktoś postrzelał. Fajnie.Data dodania komentarza: 20.10.2025, 11:00Źródło komentarza: Nasi Chłopcy z Wermachtu z fotografii II wojny światowej kryją historie, które czekały 80 lat na odkrycie ich bohaterówAutor komentarza: do wyżejTreść komentarza: Bredzisz i od rzeczy farmazony wypisujesz.Cymbał.Data dodania komentarza: 19.10.2025, 21:49Źródło komentarza: Czas agonii dla polskiego rolnictwa i przemysłu.Autor komentarza: ryżofilTreść komentarza: Rolnicy czekają na możliwość zwiazków partnerkich, możliwość przepisania na sasiada ziemii. Przestańcie z tym zbytem. Premier jasno powiedział, że konsument sie liczy nie rolnik.Data dodania komentarza: 19.10.2025, 19:52Źródło komentarza: Czas agonii dla polskiego rolnictwa i przemysłu.
Reklama
Reklama